Ігри та розминки
Чому технологія програми передбачає використання ігор та розминок?

У західних методиках такі вправи називаються warmers & fillers або energizers (розігріваючі вправи), а також ice-breakers (криголами). Ці вправи створюють позитивну творчу психологічну атмосферу в класі, заповнюють паузи, розколюють лід байдужості, невпевненості, нерозуміння; допомагають швидко познайомитись і налагодити взаємини у групі тощо.

Важливо використовувати ігри та розминки доречно!
Для цього ознайомтесь з тим, які бувають вправи:

Умовно їх можна поділити на три групи:

  1. Розігріваючі вправи (англ. energizers) використовують, коли групу потрібно "розбудити". Ви бачите, що клас втомися після довгого дня занять, або ще "спить" на першому уроці, або просто панує атмосфера лінощів та апатії - саме час використати розігріваючі вправи. До таких відносяться активні фізичні ігри та розминки, під час яких активізується кровообіг на мозок краще насичується киснем. Наприклад: показати групою з 8-10 осіб як працює пральна машина/пилосос/автомобіль, "Штовханчики" і т.п.

  2. Запрокійливі вправи доречно використати, коли група занадто збуджена. Якщо клас прийшов до вас на заняття після змагань або активного уроку фізкультури, якщо учні щойно отримали хвилюючу звістку, або ж у них після вас буде проходити відповідальних концерт/контрольна/дискотека - тоді варто провести вправу, під час якої учасники спокійно стоять або сидять та роблять передбачувані, але цікаві речі. Наприклад: вправа "Дощ" (зазвичай проводиться на тренінгу фасилітаторів), "Зірви яблуко" тощо.

  3. Вправи на "переключення" характеризуються тим, що, зосереджуючи увагу учасників на певному об'єкті/темі, допомагають переключити увагу на щось інше. Їх можна розділити на дві підкатегорії:
    • Вправи, щоб звільнити думки учасників від попередньої інформації. Дуже корисно робити такі вправи для дорослих учасників на початку будь-яких занять, щоб звільнити їх думки від домашніх/робочих справ; а для учнів корисно використовувати їх, якщо вони щойно отримали цікаву інформацію, яку активно обговорюють може і без особливого хвилювання. Наприклад, вправа "Перевтілення" (учасники "перевтілюються" в улюблених тварин/рослин і демонструють їх поведінку). 
    • Вправи, як вступ до нової теми, стануть у пригоді перед початком нового блоку занять або як пояснення до нової концепції. Наприклад, вправа "Запам'ятай" (учасники стають парами обличчям один до одного - мають запам'ятати одяг партнера - відвертаються - змінюють щось - повертяються до партнера і шукають, що змінилося) буде гарним вступом до теми про готовність до змін. Або якщо ви починаєте заняття, присвячене розробці візиток, можна провести таку гру: попередньо знайшовши побільше різних візитівок, роздайте по одній кожній парі учнів та запропонуйте придумати міні-сценку з використанням інформації на візитній картці.   


+ Крім того, є великий блок вправ на знайомство (приклади можна знайти у Методичному посібнику фасилітатора). Ігри на знайомство можуть бути як розігріваючі, так і запрокійливі. Тож яку саме використати гру варто зорієнтуватися залежно від настрою класу.
Включіть у перше заняття саме вправи на знайомство!
Намагайтеся здружити дітей через ігри на перших заняттях
,
адже діти повинні навчитися довіряти одне одному, щоб у подальшому вони могли брати рівноправну участь у процесі обговорення.

+ Не забувайте, що вправи на співпрацю допомагають розвивати одну з трьох основних навичок ХХІ століття - співпрацю. З такими вправами учасники можуть впоратися, тільки якщо ефективно працюватимуть разом. Наприклад, "Цукерка у пляшці" або інші вправи на сайті Педагогическая библиотека.

За матеріалами: Ніни Дементієвської,
координатора програми Intel «Шлях до успіху»
м. Фастів, Київська обл.


Де знайти такі вправи?

  • Кілька прикладів на нашому сайті
  • У Методичному посібнику, який фасилітатори отримують на тренінгу, у Додатку "Поради тренерам та фасилітаторам" можна знайти вправи на знайомство та розминки.
  • На CD-диску, який фасилітатори отримують на тренінгу, у папці Ігри (Igry) можна знайти велику кількість різноманітних вправ для будь-якого віку.
  • На сайті Педагогическая библиотека можна знайти книгу К. Фоппеля "Как научить детей сотрудничать? Психологические игры и упражнения - практическое пособие для педагогов и школьных психологов. – Москва: Генезис, 1998"